Opfølgende tilsynsrapport for Lillely år 2
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Børnehuset Lillely er et kommunalt dagtilbud som er en del af klynge B, sammen med Eventyrhuset, Kogletræet og Lindetræet afdeling 1 og 2.
Forældresamarbejde: Klynge B har en forældrebestyrelse og Dagtilbuddet Lillely har en kontaktforældregruppe.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Pædagogiske leder Dorthe Kjærsgaard
- Klyngeleder Lena Viftrup
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynet giver ikke anledning til bekymring.
Lillely har haft skærpet tilsyn siden december 2024, med følgende fokus;
Rettidig gennemførsel af sprogvurderinger af alle børn ved to- og femårsalderen.
Udarbejdelse og evaluering af fokuspunkter for børn der på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for en sprogunderstøttende indsats.
Med afsæt i sprogvurderingen skal alle forældre tilbydes vejledning i understøttelse af deres barns sproglige udvikling.
Der er rettet op på ovenstående fokuspunkter og der er ikke længere anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
Følgende punkter er nummeret svarende til tilsynsrapporten.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har fulgt op på udviklingspunktet om rettidig gennemførsel af sprogvurderinger af alle børn ved to- og femårsalderen.
Dagtilbuddet har gennemført de manglende sprogvurderinger og har udarbejdet et årshjul der sikrer at dette også vil ske fremadrettet.
Dagtilbuddet har i maj 2025 haft oplæg fra kommunens Sprogkonsulent for at sikre en mere kvalificeret udførelse af deres sprogvurderinger i Sprogtrappen, da dagtilbuddet tidligere havde et urealistisk antal børn placeret over trin.
Der er kommet en ekstra Sprogvejleder i vuggestuen til at understøtte sprogarbejdet og der er en generel opmærksomhed på at få flere afsted på sprogvejlederuddannelse fremadrettet.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har fulgt op på udviklingspunktet om at udarbejde en systematik, der sikrer, at der udarbejdes målrettede sprogstimulerende indsatser for de børn, hvor en sprogvurdering har vist et behov.
Der gives udtryk for at medarbejderne nu har større ejerskab af sprogarbejdet der nu indgår som en fast del af stuemøder og at der udarbejdes et årshjul der sikrer at alle børn sprogvurderes rettidigt.
Alle stuerne arbejder med at udarbejde fokuspunkter på de børn der har brug for målrettet sprogstimulering påvist af deres sprogvurdering. Der kigges ind i at sikre at disse tilrettelægges i det pædagogiske arbejde der finder sted om Lydbyen.
Dagtilbuddet har fulgt op på udviklingspunktet om at udarbejde en systematik, der sikrer, at alle forældre oplever at blive inddraget i forbindelse med, at deres barn bliver sprogvurderet, samt efterfølgende bliver tilbudt vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres barns sproglige udvikling. Alle forældre tilbydes et møde efter deres barn er blevet sprogvurderet, her bliver der vejledt ind i, hvordan der kan justeres i hjemmelæringsmiljøet så de kan understøtte deres barns sproglige udvikling.
Ydermere er der skabt systematik omkring børn med sprogstimuleringspligt, så der er et overblik over deres fremmøde og notatpligten overholdes. Ved opstart i dagtilbuddet udleveres velkomstfolder hvor det strukturerede sprogarbejde er beskrevet.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Den tidligere anbefaling om, at dagtilbuddet bør være opmærksomt på inddragelse af data fra sprogvurderinger ved tilrettelæggelse af de sproglige læringsmiljøer i dagtilbuddet, når der er mere data til rådighed, har nu større mulighed for at kunne lykkedes, da dagtilbuddets data nu er mere retvisende.
10. Tilsynsrapporten for Daginstitution Lillely år 2
Her kan du læse tilsynsrapporten for Daginstitution Lillely år 2.